Vragen die NIET worden beantwoord, maar WEL opgelost....

 

 

Hoeveel MKB-ers zijn heren of dames in het verkeer?

Geschreven door Andy Hoogeland

Let op: opent in een nieuw venster 

Het file seizoen is weer aangebroken, het seizoen waarin we weer extra worden geconfronteerd met de rijstijl van de medeweggebruikers.

Al is mijn rijstijl ook niet altijd vlekkeloos, zoals iedereen erger ik mij ook wel eens aan "bumperklevers", "te late invoegers", "rechts inhalers" en "veel te hard rijders". Onbewust vorm je je een beeld van de persoon achter het stuur. Wat doet dat voor de "naam" van het bedrijf dat groot op de zijkant van die auto staat?

 

 

Als ik op zoek ben naar een schilder die de buitenboel mag opknappen, een stucadoor voor een wandje in de keuken of een andere professional, dan zoek ik in de Gouden Gids naar een kandidaat die mijn opdrachtje uit mag voeren. In de lange rij met gegadigden valt meteen de naam op van degene die zich in de file zo nodig nog voor mij in de rij wilde proppen. Geen omzet voor deze ongetwijfeld vakkundige professional....

Kortom, of je nou zelf achter het stuur van je bedrijfsauto zit, of één van je medewerkers: met de naam van het bedrijf op de zijkant van de auto ben je een ambassadeur van je bedrijf. Met alle bijbehorende plichten.

Om je werknemers in toom te houden is er een creatieve oplossing. Zoals je in de VS vaak ziet (en ook OTTO Workforce in Nederland dat heeft gedaan), staat op de bedrijfsauto een telefoonnummer om "complimenten over de rijstijl" door te kunnen geven. Ik stel mij zo voor dat de ontvangen complimenten worden opgevolgd door een bonus voor de betreffende chauffeur en eventuele klachten leiden tot een serieuze waarschuwing....

Kortom, aandacht voor de rijstijl, aardig onderwerp voor de afdelingsvergadering en geen diskwalificatie voor het bedrijf bij toekomstige opdrachten.

 

Hoeveel MKB-ers hebben een email adres van hun internet aanbieder?

Geschreven door Andy Hoogeland

Let op: opent in een nieuw venster 

De contact gegevens van een ZZP-er of MKB-er zijn niet alleen van nut zodat je klanten je kunnen bereiken; het maakt ook deel uit van je uithangbord als ondernemer. Ook je visitekaartje is onderdeel van hoe je klanten je zien, je positionering als serieuze partij om zaken mee te doen.

 

Toch zie je het vaak, op de bestickering van de auto's in de files of de bedrijfsbusjes: trots staat de naam van het bedrijf met een mooi logo op het busje, adres, telefoonnummer, adres van de website en dan zo'n email adres als " This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it." of "This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.". Op mij maakt het geen indruk, laat staan dat ik een dergelijk email adres onthoud.

 

Ik vraag me ook wel eens af waarom een ondernemer niet dat extra stapje doet en een email adres kiest passend bij het website adres. Misschien omdat ze dat @hotmail.com adres al in gebruik hadden voor de website werd gebouwd? Omdat dat adres opgegeven is bij de inschrijving bij de kamer van koophandel? Of misschien omdat ook de privé email daar op binnen komt?

 

Toch is de oplossing eenvodig. Als je een eigen domeinnaam hebt voor je website (neem toch aan dat je die hebt), dan kan je daar altijd email adressen op aan (laten) maken. Om ervoor te zorgen dat je dan niet op allerlei plaatsen je email hoeft op te halen, kan je eenvoudig je email door laten sturen naar je @ziggo of @online adres. Veel mooier beeld naar de klant en verder heb je er geen omkijken meer naar. Vervolgens ga je je nieuwe email adres gebruiken en zal het aantal emailtjes naar je oude adres opdrogen.

 

Mocht het doorsturen niet eenvoudig in te stellen zijn, dan kan je ook altijd nog kiezen voor een Gmail adres. Gmail is in staat om vanaf andere email boxen alle email op te halen en te verzamelen. Vervolgens kan je al je email op iedere manier lezen: op gmail.com via je browser, in je email programma op je laptop of gewoon op je smartphone.

Probleem opgelost.

 

Hoeveel MKB-ers gebruiken alleen een mobiel telefoonnummer?

Geschreven door Andy Hoogeland

Let op: opent in een nieuw venster 

Als jij als ZZP-er of MKB-er alleen je mobiele telefoonnummer als contact nummer publiceert, geef je daarmee aan dat jou bedrijf om jou draait en om niemand anders. Misschien is dat ook wel zo, maar wil je dat ook uitstralen?

  • Een aannemer die alleen werkt heeft misschien geen back-up in geval van ziekte: een risico dat de klus niet afkomt

  • Een grafisch ontwerper als éénling geeft dezelfde uitstraling

  • Een vertaalbureau geeft meer zekerheid dan een eenling als vertaler, zeker als het om een langdurige klus gaat

Die uitstraling kan het verschil betekenen tussen een nieuwe klant en geen nieuwe klant.

 

Er zijn meerdere oplossingen om je uitstraling te verbeteren:

  • Je gebruikt je thuisnummer ook zakeliik. Risico: je zoon of dochter neemt de telefoon aan; jijzelf neemt de telefoon aan maar denkt dat het je schoonmoeder is; je bent niet aanwezig en je klant komt in je privé voicemail terecht, met idem meldtekst

  • Je neemt een tweede (zakelijk bedoeld) telefoonnummer, met de bijbehorende kosten

  • Sinds kort biedt Vodafone de mogelijkheid om een vast telefoonnummer te koppelen aan je mobiele abonnement Je hebt dan de keuze uit een geografisch (lokaal) nummer of een "persoonlijk" nummer (hierover later meer)

  • Je gaat voor de dure oplossing, een 0800 nummer, of de klantonvriendelijk oplossing, een 0900 nummer. Voor 0800 nummers betaal jij alle gesprekskosten voor het gesprek. Als jouw klant dan nog eens mobiel belt, betaal je extra. Uiteraard zijn 0900 nummer niet echt vriendelijk: je laat je klant extra betalen om door jou beantwoord te worden, hoe laag het tarief ook is, de uitstraling is negatief...

  • Of je gaat voor de echte uitstraling, een 088 bedrijfsnummer; goedkoper dan je dacht.

Even over nummers:

  • Gewone "vaste" nummers zijn altijd lokatie gebonden. Een nummer uit Groningen als contactnummer zal op een klant uit Maastricht niet goed overkomen. Niet gunstig dus. Behalve als je je volledig richt op lokale klanten natuurlijk.

  • Een persoonlijk nummer, beginnend met 085, is voor velen onbekend en heeft nogal negatief in het nieuws gestaan: de beltarieven voor de beller zijn nogal ondoorzichtig. Niet direct een aanrader dus.

  • Een 088 bedrijfsnummer heeft deze nadelen niet: niet gebonden aan een plaats, zakelijke uitstraling en duidelijke tarieven voor de bellers (ongeveer lokaal tarief). En, goedkoper dan je denkt.

Over 088 nummers:

 

088 nummers zijn alleen bedoeld voor bedrijven en worden meer en meer gebruikt. Eerst alleen door grotere bedrijven, nu ook steeds meer door het MKB.

088 bedrijfsnummers moeten door de gebruiker worden aangevraagd bij de OPTA. Vervolgens krijg je 100 nummers toegewezen (alvast voor de groei) en kunnen verschillende aanbieders één of meer van die nummers aktiveren. (Even zoeken naar de beste/goedkoopste oplossing). Vervolgens laat je dat nummer doorschakelen naar je mobiele nummer...

Oplossing compleet!

 

© 2016 MKB Marketing Support