1 Idee

 

De start van je onderneming is altijd een idee: het idee dat je iets beter kunt; het idee dat je iets slimmer kunt, het idee dat je iets goedkoper kunt of wat dan ook. Zorg bij het starten van je onderneming dat je dat idee heel helder op je netvlies hebt staan en er aan vast blijft houden. Het zal de rode draad maar ook het bestaansrecht van je onderneming zijn en blijven.

 

2 Motivatie

 

Je motivatie om te beginnen als ondernemer zal bepalend zijn voor het succes dat je uiteindelijk zult behalen. Zorg dat je hier goed over nadenkt en er op moeilijke momenten weer even aan terugdenkt. Je kunt zelfs zo ver gaan dat je je motivatie uitschrijft en ingelijst boven je bureau hangt.

 

3 Bedrijfsnaam kiezen

 

Meteen bij het inschrijven bij de Kamer van Koophandel moet je je bedrijfsnaam al opgeven. Denk hier niet te gemakkelijk over. De namen van je kinderen of je hond heeft voor jou wel betekenis maar zeggen je klanten niets. Kies bij voorkeur een naam waaruit direct blijkt wat je doet of waar je goed in bent. Controleer ook meteen of de bijbehorende domeinnaam nog beschikbaar is.

 

4 Business plan

 

Het schrijven van een businessplan is slim om te doen voordat je begint. Het doel van het schrijven is dat je vastlegt wat je denkt te gaan bereiken, zodat je terug kunt kijken of je dat ook echt behaald hebt. Maar bedenk, je moet een plan hebben om er van af te kunnen wijken. Het grootste belang van het schijven van een businessplan is echter dat je vooraf heel bewust nadenkt over de manier waarop je je onderneming vorm gaat geven. Er zijn overal templates te vinden voor businessplannen. Kies er één die je aanstaat. Door de template te volgen weet je zeker dat je over alle aspecten van een onderneming nadenkt.

 

5 Continuïteit

 

Er zijn verschillende doelstellingen die je met je onderneming wilt bereiken: veel winst, uitbreidingen, innovaties, meer vrije tijd… Belangrijkste onderliggende doelstelling moet echter altijd zijn dat de continuïteit van je onderneming gewaarborgd is.




6 Eerste klanten

 

Een succesfactor bij het starten van je onderneming is de vraag of je al meteen klanten hebt. Heb je al een aantal klanten die je meteen kunt bellen om te zeggen dat je je bedrijf gestart hebt en waar je je eerste opdrachten kunt noteren? Als je die vraag met “ja” kunt beantwoorden heb je de eerste slag al gewonnen.

 

7 Logo

 

Het maken of laten maken van een goed logo kan je het beste snel doen. Een latere aanpassing van je logo kan veel kosten met zich meebrengen voor het vervangen van je briefpapier, visitekaartjes, winkelinrichting, website, autobestikkering enzovoort.

 

8 Organisaties

 

Er zijn steeds meer organisaties die zich richten op (beginnende) ondernemers en zzp’ers. Het aansluiten bij één of meer van die organisaties kan je voordelen opleveren op bijvoorbeeld verzekeringen, juridische ondersteuning, incasso en dergelijke. Wees wel kritisch op bij welke organisatie je je het beste thuis voelt.

 

9 Raad vragen

 

Jijzelf hebt waarschijnlijk al een perfect idee over hoe je je onderneming in gaat richten en hoe je omzet gaat behalen. Denk echter niet dat jouw idee zaligmakend is. Vraag raad aan iedereen in je omgeving die dezelfde stappen al een keer genomen heeft. Ieder gesprek zal je extra inzichten opleveren en jouw plan alleen maar verbeteren.

 

10 Verzekeringen

 

Nederlanders zijn traditioneel erg goed verzekerd en vaak oververzekerd. Bedenk bij het afsluiten van een verzekering dat de premie iedere maand weer terugkomt. Verzeker je daarom alleen voor de zaken die je als ondernemer niet zelf kunt dragen. Het vervangen van een laptop wanneer die gestolen wordt kost waarschijnlijk minder dan de de verzekeringspremie die je maand na maand betaald hebt.

 

11 Investeringen

 

Investeringen die je bij de start van je onderneming doet moeten allemaal weer terugverdiend worden. Probeer je investeringen daarom zo laag mogelijk te houden. Het doel van je onderneming is het maken van winst, en winst is omzet min je investeringen.



12 Startkapitaal

 

Zorg dat je bij de start van je onderneming voldoende startkapitaal hebt om een moeilijke start te kunnen overbruggen. Je eerste omzet kan nog een aantal maanden op zich laten wachten, dus die tijd zal je moeten kunnen uitzingen vanuit je startkapitaal




13 Start smart

 

Bij de start van je onderneming kan je flink besparen door bij je investeringen niet meteen voor de hoofdprijs te gaan. Kijk ook naar tweedehands gereedschap of veilingen van inventarissen.

 

14 Start small

 

Bedenk bij iedere investering die je bij de start van je onderneming doet of het bijdraagt aan je bedrijf. Een dure auto is leuk voor jezelf maar vooral voor de buren. Als je klanten er geen voordeel bij hebben kan je investeringen, anders kan je deze beter uitstellen.

 

15 Boekhouding

 

Vanaf dag één moet je een goede boekhouding op poten zetten. Denk daar goed over na. De keuze voor een boekhouder is echter niet de enige en zeker niet de goedkoopste. Er zijn verschillende aanbieders van online boekhoudmogelijkheden die je heel wat minder kosten. Als je te maken hebt met weinig facturen en beperkt aantal klanten kan je het ook helemaal zelf doen.

 

16 Overzicht

 

Hoe je de boekhouding van je onderneming ook inricht, het blijft van het grootste belang dat je altijd overzicht houdt op de financiële status van je onderneming. Niets is erger dan dat je het niet aan ziet komen dat je je facturen aan het einde van de maand niet kunt betalen en je het niet aan hebt zien komen.

 

17 Reserveringen


Een veel gehoord probleem van starters is dat ze niet gezorgd hebben voor een voldoende buffer in de betere tijden. Zorg dat je de vaste uitgaven voor een bepaalde periode al hebt gereserveerd voor het geval je om wat voor reden dan ook een terugval van je omzet te verwerken krijgt.

© 2016 MKB Marketing Support