1 Social media

 

Voor zakelijke social media geldt "Bezint eer ge begint". Social media kan een belangrijke bijdrage leveren aan je promotie. Voordelen zijn bovendien dat het snel is en geen investeringen vraagt. Wat het echter wel vraagt is een continue aandacht en daarmee een deel van jouw kostbare tijd. Bedenk dus vooraf goed wat je zakelijk denkt te bereiken en op welke manier je dat denkt te kunnen bereiken.

 

2 Waste

 

Waste is een belangrijk begrip wanneer je nadenkt over reclame en promotie. Bij een keuze voor het maken van reclame is het van belang dat jouw boodschap terecht komt bij de doelgroep die jijzelf voor ogen hebt. Als jouw doelgroep alleen maar regionaal georiënteerd zal een landelijke promotie dus heel veel waste opleveren, namelijk alle geadresseerden buiten de regio. Bij iedere beslissing over het doen van een promotie zal je de waste moeten proberen zo klein mogelijk te houden om jouw promotie juist zo effectief mogelijk te maken.

 

3 Low budget

 

Maak nuttig gebruik van low budget promotie methoden maar wees voorzichtig. In sommige situaties kan je goed gebruik maken van low budget promotie zoals flyers, briefjes bij de supermarkt en advertenties in lokale huis aan huis bladen. Dit zijn vaak de kanalen die grote concurrenten juist niet toe passen, dus zal jouw boodschap beter opvallen. Wees wel voorzichtig. Iedere vorm van promotie zal bij jouw klanten bijdragen aan de indruk die ze van jouw onderneming hebben, dus zorg voor kwalitatief uitstekende promotie als je een premium uitstraling kiest.

 

4 Reclame

 

Maak bij de keuze van de vorm van reclame die voor jouw onderneming een beslissing die de minste kosten oplevert per bereikt persoon binnen je doelgroep. Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw boodschap niet verdrinkt tussen andere promotie; vooral niet van die van concurrenten. Daarom is het ook van belang om goed na te gaan waar en hoe jouw concurrenten hun promotie hebben opgezet.

 

5 Beurzen

 

Voor jouw onderneming kan je op 2 manieren nut hebben van een beurs: als exposant of als bezoeker. Als exposant krijg je de mogelijkheid om in hele korte tijd met heel veel nieuwe potentiële klanten in contact te komen. Uiteraard lukt dat alleen als jouw doelgroep die beurs ook bezoekt en jij voldoende aandacht hebt gegeven aan je presentatie op de beurs. Als bezoeker geeft een beurs jouw een mooie mogelijkheid om een goede indruk te krijgen van je concurrentie.




6 Netwerken

 

Netwerken lijkt wel haast het magische werkwoord onder ondernemers. Uiteraard zijn er veel voordelen aan het toepassen van een aktief "netwerk beleid": kennis maken met potentiele klanten (direct of indirect), opdoen van inspiratie, verhogen van de gun-factor, kennis verbreding… Houdt er wel rekening mee dat netwerken je ook veel tijd kan kosten. Wees dus op je hoede of je geïnvesteerde tijd naast gezelligheid ook een nuttige bijdrage levert aan je onderneming. Tenzij je "netwerken" als onderdeel hebt opgenomen in je businessplan uiteraard.

 

7 Klanten programma’s

 

Open deur is dat het werven van nieuwe klanten 7 tot 10 keer zo veel kost als het behouden van je bestaande klanten. Dat is dan ook de motivatie achter het aanbieden van klanten programma's: zorg er voor dat een klant er iets aan heeft door bij je terug te komen.

 

8 Personeel

 

Bij de marketingmix wordt soms een 5e P toegevoegd voor het personeel. Niet onterecht. Zeker als jouw klant in contact komt met je personeel heeft dat een grote invloed op de indruk die een klant van je onderneming krijgt. Zorg dus voor gemotiveerd personeel en een éénduidige boodschap.

 

9 Korting

 

Probeer zo creatief mogelijk om te gaan met het geven van kortingen. Uiteraard heeft het geven van korting direct invloed op de marge die je behaald op jou product of dienst. Probeer dus met zo min mogelijk kosten een zo groot mogelijk voordeel voor je klanten te behalen. De veel gebruikte acties als 3 halen 2 betalen zijn hier uiteraard een voorbeeld van: de klant krijgt zijn voordeel, jij krijgt meer omzet.

 

10 Gun het voordeel

 

Niets is zo frustrerend als je er achter te komen dat je meer voor iets hebt betaald dan iemand anders. Daarom is het van belang dat jij je klant adviseert om een voordeligere oplossing te kiezen als die ook in je assortiment hebt en het voor je klant hetzelfde resultaat oplevert. Je verliest daarmee op korte termijn iets aan omzet, maar je krijgt daarmee wel een tevreden klant.

 

11 Klanttevredenheid

 

Klanttevredenheid is een doorslaggevende factor voor het succes van je onderneming. Tevreden klanten werken als ambassadeurs voor je onderneming en werken als een magneet om nieuwe klanten voor je aan te trekken. Een negatieve klant zal echter de negatieve ervaring veel vaker uiten en daarmee eigenlijk schade aanbrengen aan de indruk die jij voor je onderneming nastreeft.




12 Weggeven

 

Oud Hollandse wijsheid is dat onbekend onbemind maakt. Jouw producten kunnen de beste en goedkoopste zijn, als een klant ze niet kent zal de omzet naar de concurrentie gaan. Door je potentiële klanten gratis jouw producten te laten proberen helpt je over die stap heen.

 

13 Deskundigheid

 

Bij het aanbieden van diensten is het van het grootste belang dat de klant vertrouwen heeft in jou als aanbieder van die dienst. Hier komt het dus aan op een degelijke uitstraling van deskundigheid. Zorg er voor dat jij als autoriteit bekend staat om iedere twijfel aan deskundigheid weg te nemen. Hierbij is het weggeven van gratis advies een goede methode om je deskundigheid te etaleren.

 

14 Doelgroepen

 

Binnen je hele marketingbeleid is het van belang dat je je blijft richten op de door jou vastgelegde doelgroepen. Brede bekendheid van jouw onderneming buiten je doelgroepen is goed voor je ego, maar minder belangrijk dan een grote bekendheid bij jouw doelgroepen. Alleen jou doelgroep zal zorgen voor jouw omzet.

 

15 Effectiviteit

 

Marketeer zullen je altijd voorhouden dat van iedere euro uitgegeven aan promotie de helft niet effectief is. Niemand kan je echter vertellen welke helft wel en welke helft niet effectief is.

 

16 Controle


Na iedere promotie is het van belang dat je controleert of het een effectieve actie is geweest. Bedenk daarbij dat niet je directe omgeving, de advertentieverkoper of het promotiebureau hier jou een eerlijk op kunnen geven. Vraag het je klant. De promotie is gericht op jouw klant, dus vraag iedere keer als je een klant spreekt of de actie doorgekomen is, of het aansloot bij de behoefte of wat je de volgende keer beter kunt doen.

© 2016 MKB Marketing Support