1 Zelf doen

 

In hoeverre je zelf je aanwezigheid op internet op kan zetten hangt uiteraard af van je vaardigheden en de hoeveelheid tijd die je er in wilt stoppen. Twee waarschuwingen: Ook voor je website geldt dat het een eerste indruk maakt op je potentiële klant. Een rommelige of slecht werkende website geeft een slechte indruk; met een eenvoudige, strakke website kan veel minder verkeerd gaan. Tweede waarschuwing: zorg dat je een betrouwbare website en e-mail partij kiest. Een geïnteresseerde klant die even je website zoekt en deze niet kan bereiken is maar een paar klikken van Google vandaan om je concurrent te vinden

 

2 Kosten

 

De basiskosten voor het hosten van je website en je e-mail zijn de afgelopen jaren sterk gedaald. Door te beginnen met een klein pakket en eventueel later uit te breiden weet je zeker dat je nooit te veel betaalt.

 

3 Domeinnamen

 

Ook de jaarlijkse kosten voor een domeinnaam zijn sterk gedaald de laatste jaren. Er is dan ook weinig beperking om naast de naam van je bedrijf als domeinnaam ook een aantal varianten met verkeerde spellingen aan te vragen. Een klant die een tikfoutje maakt kan je eenvoudig toch weer naar je eigen website leiden. Bovendien voorkom je dat een slecht willende concurrent deze domeinnamen registreert en klanten van je wegkaapt.

 

4 Aanwezigheid

 

Dat je aanwezig en bereikbaar moet zijn op internet is onontbeerlijk. Bedenk voordat je hier in investeert wel in hoeverre je de geïnvesteerde euro hier ook weer aan terugverdiend. Wellicht is een kleine website, eigen domeinnaam en email adressen afdoende. Bedenk je dit zeker voordat je ingaat op één van de vele aanbiedingen die je krijgt zodra je je onderneming gestart hebt.

 

5 Website onderhoud

 

Het minimum wat je moet hebben voor je onderneming is een kleine, strakke, goed werkende website. Als je deze laat bouwen let dan bij je keuze niet alleen op de kosten van het eerste opzetten van de website maar vooral ook op de onderhoudbaarheid. Als je voor een simpele wijziging direct weer kosten moet maken ben op je de langere termijn toch slechter uit.




6 Website onderzoek

 

Jouw concurrenten presenteren zich uiteraard ook op internet. Zorg dat je altijd een rijtje bookmarks paraat hebt om zo nu en dan eens te kijken hoe zij zich presenteren in vergelijking met jouw eigen website. Nog beter is het eigenlijk om jouw eigen "gekleurde bril" uit te sluiten door iemand anders een kritische vergelijking te laten maken van tussen de websites van jouw concurrenten en jouw eigen "juweeltje".

 

7 Email

 

Eén van de grootste voordelen van de het registreren van een eigen domeinnaam is dat je ook je eigen email adressen aan kunt maken. In je presentatie komt het veel beter over als je een email adres "This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it." hebt in plaats van "This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.". Bovendien kan je nu van internetprovider veranderen zonder dat je emailadressen veranderen.

 

8 Email marketing

 

Het versturen van een email als antwoord op een klantenvraag is meteen een goed contactmoment om jouw onderneming weer even te promoten. Zorg dan ook voor een wervende tekst als handtekening onder jouw emails.

 

9 Nieuwsbrief

 

Een nieuwsbrief is een mogelijkheid om goed gericht iedere keer weer jouw klantenkring te bereiken. Probeer dan ook om al jouw klanten ook abonnee te laten worden op jouw nieuwsbrief. Een email nieuwsbrief heeft nogal wat pluspunten: lage kosten (geen porto of druk kosten), flexibel, weinig waste (omdat iedere lezer al bij voorbaat heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn). Zorg uiteraard wel voor een goede regelmaat, zorg voor nuttige informatie en houdt je verre van spam.

 

10 Google vindbaarheid

 

Afhankelijk van het belang van het verkrijgen van klanten via je website is de vindbaarheid bij Google van groot belang of van levens belang. Belangrijke basis is dat je in de teksten op je website zorgt dat de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden voldoende laat terugkomen. Uiteraard zijn dat de woorden die een potentiële klant zou gebruiken om jouw producten of diensten te vinden.

 

11 Adwords

 

Google Adwords zijn de kleine advertenties die je voorgeschoteld krijgt bij de zoekresultaten op Google, maar die ook op heel veel andere websites verschijnen. De mogelijkheden van Adwords zijn gigantisch en de informatie die je uit het systeem krijgt heel compleet. Bovendien kan je met lage investeringen beginnen. Een praktische toepassing van Adwords is om verschillende zoekwoorden en tekstjes te proberen om te zien waar je de beste resultaten mee kunt bereiken. Vervolgens kan je met deze wetenschap je website hier zo goed mogelijk op aan laten sluiten en je vindbaarheid beter aan laten sluiten op je aanbieding.




12 Analytics

 

Google Analytics levert je een overdaad aan informatie over het gebruik van de bezoekers op je website. Deze informatie is een belangrijke bron om je website, maar eigenlijk je hele marketingbeleid op bij te sturen. Zorg dan ook dat je website geschikt is voor het gebruik van Google Analytics.

 

13 Google Adsense

 

Google Adsense is de tegenhanger van Google Adwords. Als je een website bezit waar al een redelijk aantal bezoekers komt kan je overwegen om zelf ook Google Adwords op je site weer te geven. Bij iedere klik op één van de advertenties krijg je een bedragje uitgekeerd. Bij een redelijk lopende website haal je zo eenvoudig de kosten voor domeinnaam en hosting er uit. Uiteraard moet het al dan niet vertonen van advertenties wel passen in de uitstraling die je zelf hebt bepaald.

 

14 Facebook

 

Een paar waarschuwingen voor Facebook. Jouw klanten gebruiken Facebook waarschijnlijk voornamelijk voor privégebruik. Eigenlijk alleen wanneer jouw producten of diensten gericht zijn op privégebruik heeft het zin om jouw onderneming op Facebook te presenteren. Let er dan op dat, als je Facebook al privé gebruikt, je een zo veel mogelijk gescheiden profiel aanmaakt voor je onderneming.

 

15 LinkedIn

 

Het veel meer op professioneel gebruik gerichte LinkedIn is voor je onderneming van groter belang. LinkedIn kan de basis vormen voor het opbouwen van een netwerk van personen die eventueel op een later tijdstip nuttig kunnen zijn.

 

16 Twitter

 

Twitter is uiteraard het snelste en vluchtigste sociale medium. In je marketingmix kan je hier nuttig gebruik van maken om nieuws naar je klanten te communiceren. Vraag je uiteraard wel eerst af of jouw klanten daadwerkelijk Twitter gebruiken en je willen volgen. Bij inzet van Twitter is het van belang om regelmatig tweets rond te sturen. Bedenk daarom wel dat je zelf die regelmaat er in moet houden en dat het je iedere keer weer tijd kost om wat nuttigs te tweten.

 

17 Internet gidsen

 

Als ondernemer wordt je regelmatig benaderd door advertentie verkopers van allerlei internetgidsen. Voordat je ingaat op een aanbieding om hier in opgenomen te worden moet je zeker weten dat het op de langere termijn extra omzet gaat opleveren. Veelal zullen klanten zoeken via Google en zo op jouw website terechtkomen. Als een klant, in plaats van direct op jouw website, eerst terecht komt op een internet gids, zal jouw klant ook direct worden geconfronteerd met je concurrenten. Uiteraard is dat niet wat jij wilt.




18 Experimenteer

 

Internet leent zich uitstekend om te experimenteren. Verander iets aan je website en zie wat het doet met je bezoekersaantallen of met het aantal pagina's dat door een bezoeker wordt bekeken; verander de tekst van een adwords tekst en kijk over er meer op geklikt wordt. Op deze manier zal je waardevolle kennis over jouw potentiële klanten krijgen zonder grote investeringen.

 

© 2016 MKB Marketing Support