1 Vormgeving

 

Net als een winkel is de vormgeving van een webshop bepalend voor de uitstraling. Kijk eens rond op een paar webshops en vorm jezelf een idee over hoe je eigen webshop er uit moet gaan zien. Doe dat zeker voordat je in zee gaat met een ontwerper of bouwer voor de bouw van jou webshop.

 

2 Functionaliteit

 

De verschillende webshop pakketten hebben over het algemeen meer mogelijkheden dan je lief is. Denk goed na over wat er wel en niet nuttig is, maar er zijn weinig mogelijkheden die niet worden aangeboden.

 

3 Webshop zelf maken

 

Als je over voldoende internet kennis beschikt kan je wellicht je eigen webshop zelf opzetten. Er zijn verschillende complete pakketten met alle functionaliteit al ingebouwd. Meestal zijn er ook complete wiki's en forums met handleidingen, tips en ondersteuning. Bij open source pakketten zijn deze bovendien gratis toe te passen. De vormgeving van je webshop leg je vast in een template, dus besteed hier veel aandacht aan of besteed dit uit.

 

4 Webshop installeren

 

Webshop pakketten zijn er velen. Als je je keuze gemaakt hebt kan je meestal alle noodzakelijke software downloaden en op je website installeren. Veel internet hosters geven je tegenwoordig de mogelijkheid om webshops met een druk op de knop op je website te installeren zodat er weinig mis kan gaan. Het resultaat is een lege webshop zonder vormgeving, daarna komt pas het zware werk.

 

5 Webshop huren

 

Er zijn verschillende aanbieders van "kant en klare" webshops die je voor een bedrag per maand kunt "huren". Uiteraard heeft dat als voordeel dat je veel dingen uit handen wordt genomen en je daardoor snel van start kunt gaan. Als je hiervoor wilt kiezen moet je wel een aantal dingen op een rijtje zetten: in hoeverre kan je jouw webshop een eigen gezicht geven, of kan je alleen maar gebruik maken van de templates die je aangereikt krijgt; is alle functionaliteit die jij nodig hebt ook echt beschikbaar; zijn de maandelijkse kosten redelijk enzovoort. Wees ook heel kritisch op de mogelijkheden om je webshop eventueel in de toekomst in eigen beheer over te nemen en de informatie mee te kunnen nemen.




6 Vergelijkingssites

 

Wanneer jij producten aanbied die ook op vergelijkingssites verschijnen is het van groot belang dat je daar in opgenomen wordt. Zorg ervoor dat je weet onder welke voorwaarden je op een dergelijke site kan worden opgenomen. Veelal kan er een link gemaakt worden tussen jou webshop en de vergelijkingssite zodat jouw informatie direct op de vergelijkingssite verschijnt.

 

7 Betrouwbaarheid

 

Voor klanten is er soms nog een drempel om een eerste bestelling bij een nog onbekende webshop te plaatsen. Zorg daarom dat jouw webshop aan alle kanten betrouwbaarheid uitstraalt. Een perfect werkende webshop is uiteraard van levensbelang en keurmerken helpen ook goed mee. Daarnaast is het voor klanten ook belangrijk om goed op de hoogte te zijn over wat er gaat gebeuren nadat zij een bestelling hebben geplaatst, zoals "binnen 24 uur verzonden", "wordt verzonden met ..." en dergelijke. Let ook op eenvoudige retourmogelijkheden.

 

8 Betaalmogelijkheden

 

Als een klant eenmaal jouw webshop gevonden heeft, jij het vertrouwen van de klant hebt gewonnen, de klant een keuze heeft gemaakt en wil gaan bestellen, pas dan is er het moment van de waarheid: het betalen. Zorg ervoor dat dat geen drempel vormt waardoor de klant alsnog afhaakt. Biedt zo veel mogelijk mogelijkheden aan, waarbij Ideal waarschijnlijk de belangrijkste is.

 

9 Afhandeling

 

Na de bestelling ben jij aan zet. Zorg voor een perfecte verdere afhandeling: snelle levering, goede verpakking, maar ook voldoende communicatie. Bevestig wanneer je een bestelling verstuurt en wanneer de klant de bestelling kan verwachten.

 

10 Levering als promotiemogelijkheid

 

Bedenk je dat de ontvangst van jouw bestelling in prettig moment is voor jouw klant. Maak daar gebruik van door juist op dat moment nog even jouw webshop onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld met een flyer, een kortingscoupon of een extra cadeautje.

 

11 Succesplan

 

Zorg dat je een plan hebt gemaakt voor het geval dat jou webshop een grotere hit blijkt te zijn dan je verwacht had. Nee verkopen omdat je voorraad op is, een lege webshop en vertraging in leveringen moet je in ieder geval voorkomen, ook als je succes groter blijkt te zijn dan je plannen.




12 Parallel ondernemen

 

Als je eenmaal het kunstje geleerd hebt om een succesvolle webshop op te zetten zal het opzetten van een tweede veel eenvoudiger zijn. Er is weinig wat je tegen zal houden om naast je eerste shop een tweede speciaalzaak op te zetten. Het voordeel van webshops is uiteraard dat je ze helemaal los van elkaar op kunt zetten en een klant bij iedere afzonderlijke webshop het idee heeft dat het om gespecialiseerde webshops gaat.

© 2016 MKB Marketing Support