1 Telefoonnummers

 

Iets simpels als een telefoonnummer maakt toch al onderdeel uit van je uitstraling als onderneming. Als je voor je onderneming alleen gebruik maakt van een mobiel nummer denkt bellers dat ze meteen de eigenaar van de onderneming aan de lijn krijgen. De indruk is dan ook dat het wel een klein bedrijfje zal zijn, met alle eigenschappen die daar bij horen. Ook het gebruik van je privé vaste telefoonnummer is niet aan te raden, al is het alleen maar om te voorkomen dat één van je kinderen het gesprek van een belangrijke klant beantwoordt of dat je klant geconfronteerd wordt met jouw lollige voicemail tekst.

 

2 Email adressen

 

Ook de keuze van de email adressen kan al een bepaalde indruk geven bij jouw klant. Als je naar de buitenwereld gebruik maakt van verschillende email adressen voor bijvoorbeeld verkoop, informatie aanvragen en administratie lijkt je onderneming al groter dan dat ie eigenlijk is. Dat alle emailtjes bij jouw als eigenaar in 1 emailbox terecht komen zal een klanten verder niks van merken.

 

3 Gunnen

 

Een goede gedachte als basis bij het voeren van jouw verkoopgesprek is dat je er voor moet zorgen dat de klant jou zijn verkoop moet gunnen. Probeer dus sympathiek bij je klant over te komen en probeer een goed contact te krijgen met je klant. Het tonen van interesse in jouw klant is een veel toegepaste manier om de sympathie op te wekken. Houdt natuurlijk wel in gedachte dat je een verkoopgesprek voert en het hopelijk afsluit met een verkoop. Je moet uiteindelijk je product of dienst verkopen, niet jezelf.

 

4 Kleding

 

Kleding maakt de man. Deze wijsheid geldt ook voor jouw en je personeel. Een klant zal al direct een indruk van je krijgen als ze jouw beoordelen. Wees daar altijd bewust van. Een ambachtsman in nette kleding zal minder snel gezien worden als een vakman terwijl een top adviseur in werkkleding ook een verkeerde eerste indruk zou kunnen opwekken.

 

5 Gesprekstechniek

 

Bedenk je dat er bij een gesprek altijd sprake moet zijn van twee richting verkeer. Hoe enthousiast je ook bent over je producten en diensten en hoeveel je er ook van af weet, je boodschap zal alleen aankomen bij jouw klant als je reageert op de signalen die de klant tijdens een gesprek afgeeft.




6 Luisteren

 

Luisteren naar je klant is bij ieder gesprek van groter belang dan het spreken. Zorg dat je de eigenschappen van jouw product die het belangrijkste zijn voor jouw klant achterhaalt. Dat zijn namelijk de dingen die de klant meeneemt in zijn overweging om jouw product te kopen. Dat jouw product op heel veel andere zaken uniek is hoeft voor jouw klant helemaal niet van belang te zijn.

 

7 Doorvragen

 

Een goede eigenschap is om bij een klantengesprek door te vragen voordat je met een advies komt. Zorg dat de klant de indruk krijgt dat je zijn probleem begrijpt en dat je precies voor dat probleem een oplossing hebt. Zorg uiteraard wel voor dat je er geen toneelstukje van maakt.

 

8 Samenvatten

 

Belangrijk onderdeel van gesprekstechnieken is ook het samenvatten van hetgeen een klant je vertelt. Op die manier maak je van een gesprek makkelijker een twee richtingsverkeer en geef jij de klant de indruk dat je goed begrijpt wat het op te lossen probleem is.

 

9 Oplossingen

 

Een klant is op zoek naar een oplossing voor een probleem. Veel voorkomende fout bij een verkoopgesprek is dat de verkoper hele rijen van oplossingen voorstelt voordat de klant goed heeft uit kunnen leggen wat het probleem is. Uiteraard is dat een goede basis voor een mislukt verkoopgesprek.

 

10 Afsluiten

 

Een moeilijke fase bij een verkoopgesprek is het moment van afsluiten. Verkopen is soms moeilijk omdat je als verkoper bang bent dat de klant toch de aankoop nog niet wil doen. De gedachte dat jij de klant juist wilt helpen door een oplossing aan te bieden voor een probleem brengt je wellicht in een betere stemming om juist wel dat gesprek positief en met een geslaagde verkoop af te sluiten.

 

11 Opvolgen

 

Zorg dat je een gesprek opvolgt en dat ook aangeeft aan de klant. Een verkoopgesprek zonder opvolging is verloren tijd. Zorg dat je het meeste haalt uit de tijd die je in de klant hebt geïnvesteerd door actief te zijn met de opvolging.

 

© 2016 MKB Marketing Support