1 Verkeer

 

Het lijkt misschien ver gezocht, maar als je jouw auto volgeplakt hebt met de naam en gegevens van jouw onderneming moet je je ook realiseren dat je ook in het verkeer een visitekaartje bent van je eigen onderneming. Een asociaal rijgedrag kan er voor zorgen dat je een negatieve eerste indruk op je klant maakt en dat uiteindelijk jou omzet kan beïnvloeden.

 

2 24/7 ondernemen

 

Uiteraard zet jij je voor 120% in voor jouw onderneming. Realiseer je dus dat je niet van-9-tot-5 maar 24/7 ondernemer bent en op ieder moment van de dag open moet staan voor mogelijkheden om je onderneming verder te helpen.

 

3 Risico’s spreiden

 

Probeer er voor te zorgen dat jouw onderneming niet te afhankelijk is van één klant, één product of dienst of één eigenschap. Het onverwachts wegvallen van die bron van omzet moet natuurlijk niet tot gevolg hebben dat de onderneming in de problemen komt.

 

4 Computerapparatuur

 

Bedenk je dat een waarschijnlijk een groot gedeelte van jouw onderneming tot stilstand komt als er iets mis is met je PC of laptop. Zorg dan ook dat je de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen treft om problemen te voorkomen, zoals het zorgen voor een goede virusscanner en firewall en het maken van back-ups van je belangrijkste gegevens. Een andere simpele maatregel die je eigenlijk wel moet nemen is dat je je zakelijke computerapparatuur ook alleen zakelijk gebruikt. Zo voorkom je dat er met de spelletjes die je kinderen op je vitale laptop ook ongewenste virussen binnen komen.

 

5 Klanten als Ambassadeurs

 

Probeer van tevreden klanten ambassadeurs voor jouw onderneming te maken. Het bekende "van mond tot mond" reclame is effectiever dan welke mooie folder dan ook. Een tevreden klant als ambassadeur mag je dus iets kosten omdat het je op langere termijn alleen maar voordeel van kunt hebben. Dit is dan ook de achtergrond van de acties die je vaak ziet dat een klant korting wordt aangeboden wanneer ze een nieuwe klant voor jouw onderneming werven.

 

6 Uitgaven overwegen

 

Leer jezelf aan om voor het doen van een grotere uitgave eerst een overzicht te hebben van eventuele andere oplossingen van je probleem. Stel jezelf vragen als "is de oplossing die ik nu aan wil schaffen de enige voor het oplossen van mijn probleem","Hoe belangrijk is het dat mijn probleem opgelost wordt" en "wat is de oorzaak van het optreden van het probleem dat ik op probeer te lossen en is het mogelijk om de oorzaak weg te nemen".

 

7 Klankbord

 

Het denken over de toekomst van je onderneming moet je niet zien als een eenzaam proces. Zorg voor een klankbord om je heen van mensen die je vertrouwt en die graag met je mee willen denken en stel je kwetsbaar op. Over je ideeën praten zal jouw richting alleen maar meer aanscherpen en het zal je sterken in de overtuiging dat je de goede richting in gaat.

 

8 Negativisme

 

Je kent ze wel in je omgeving, mensen die bij voorbaat over alles denken dat het niet zal lukken en dat het alleen maar bergafwaarts gaat. Laat je daar niet door tegenhouden maar zie het juist als een uitdaging om met jouw onderneming te laten zien dat het ook anders kan.

 

9 Coaching

 

Coaching kan je helpen om soms weer eens met je voeten op de grond gezet te worden. Een goede coach verdiept zich in jouw situatie en denkt met je mee. Een dergelijk kritische blik van een buitenstaander zal je helpen om een aantal valkuilen te omzeilen en er voor zorgen dat jij jezelf de goede vragen stelt.

 

10 360 graden scan

 

Er zijn klassieke gevallen uit de marketing bekend waar een onderneming in de problemen kwam omdat ze te veel met oogkleppen op naar hun markt keken. Daardoor zagen ze het niet aankomen dat klanten meer en meer andere oplossingen voor hun problemen kozen. Een 360 graden scan van de markt kan dit voorkomen. Zorg dat je je niet alleen bewust bent van je bestaande concurrenten maar ook van mogelijke nieuwe partijen, vervangende oplossingen of verschuivingen in je omgeving.

 

11 Think big

 

Psychologen, goeroes en succesvolle ondernemers zullen je allemaal voorhouden dat je je doelen voor op de langere termijn hoog moet stellen en daar naar toe moet proberen te werken. Alleen op die manier zal je groeien en een gezonde onderneming op kunnen zetten. Klinkt allemaal heel logisch en geloofwaardig. Aan de andere zullen ondernemers die hun zaak hebben zien stranden je vaak vertellen dat ze juist te snel gegroeid zijn en het overzicht kwijt raakten. Val niet in die valkuil.

 

12 Think small

 

Zoals je voor de toekomst van je onderneming groot moet denken, zal je over uitgaven en investeringen juist klein moeten blijven denken. Iedere Euro die je uitgeeft zal je met je winst terug moeten verdienen. Wees dus als een kruidenier als het gaat om het geld dat je onderneming verlaat.




13 Brainstormen

 

Even met je voeten op tafel en nadenken over waar je staat en waar je naar toe gaat is nuttiger dan je denkt. Omdat je de meeste tijd kwijt zult zijn met korte termijn mogelijkheden en problemen loop je eenvoudig in de valkuil dat je niet in de gaten houdt wat je langere termijn doelen zijn en hoe je daar wilt komen. Het opstellen van een marketingplan is dan een goeie manier om juist het grotere plaatje te onderzoeken en om je te dwingen juist wel daar over na te denken.

 

14 Risico denken

 

Zonder jezelf de put in te denken is het wel van belang dat je in de gaten hebt welke risico's je loopt met je onderneming. Een goede manier om hier mee om te gaan is het omschrijven van alle risico's en ze vervolgens te ordenen op basis van waarschijnlijkheid en de financiële gevolgen ervan. Zorg dat je voor de hoog scorende risico's al een methode hebt overdacht om het risico te voorkomen of de gevolgen ervan te verkleinen. Dat lijstje zal je een hoop rust in je hoofd geven omdat je weet dat je al oplossingen hebt voor mogelijke problemen in de toekomst

 

15 Toegift: Marketing maakt ondernemen leuker

 

Door je ook als marketeer op te stellen leer je dat je klanten helpt hun problemen op te lossen, krijg je langdurige relaties met klanten en wordt verkopen een leuk spel tussen jou en de klant. Je zult het succes zien van het door jezelf bepaalde beleid en dan ook zelf met de eer mogen strijken. Je krijgt een beter zicht op de omgeving van je onderneming en zult minder vaak overvallen worden door onverwachte tegenvallers. Daarom sluit ik af met "Marketing maakt ondernemen leuker".



Ik wens je succes met je onderneming en heel veel plezier.

 

© 2016 MKB Marketing Support